Інноваційне будівництво: чи готова галузь до роботи з державною е-системою

Чого очікувати від запровадження Єдиної державної е-системи у будівництві

Інноваційне будівництво: чи готова галузь до роботи з державною е-системою

Фото: pixabay

 

Верховна Рада 17 жовтня 2019 року ухвалила створення єдиної державної електронної системи в сфері будівництва, прийнявши відповідний законопроєкт №1081, яким передбачено подання документів у е-формі для отримання всіх адміністративних та інших послуг у цій сфері, а також отримання таких послуг виключно в електронній формі 24 години сім днів на тиждень.

Як працюватиме нова система і чи готова до неї будівельна галузь, розповів Mind адвокат, старший юрист юридичної фірми TOTUM Сергій Радченко.

Усі ми пам’ятаємо задекларований новою президентською командою принцип «держава в смартфоні». Впроваджуючи його в життя, Верховна Рада України прийняла в другому читанні законопроєкт №1081 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва», який  визначено президентом України як невідкладний.

Про Єдину державну е-систему у будівництві

Ця законодавча ініціатива, за задумом розробників, спрямована в першу чергу на якісне надання адміністративних послуг у сфері будівництва та зниження корупційних ризиків при їх наданні, забезпечення публічності надання таких послуг.

Основною новелою закону є впровадження відкритої Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва як єдиної інформаційно-телекомунікаційної системи у складі містобудівного кадастру. Це має спростити створення, перегляд, відправлення, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробку, використання, розгляд, зберігання, захист, облік, та надання інформації у сфері будівництва, а також електронну взаємодію між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування, центрами надання адміністративних послуг у сфері будівництва.

Передбачається, що е-система складатиметься з трьох підсистем, які охоплять все коло взаємовідносин між суб’єктами будівельної діяльності.

  1. Ядром системи стане Реєстр будівельної діяльності, в якому планується створення, збирання, накопичення, обробка, захист, облік інформації та документів у сфері будівництва та створення відповідних е-документів. Простою мовою, саме в цьому реєстрі здійснюватиметься ведення всієї документації щодо будівництва.
  2. Для доступу суб’єктів будівельної діяльності до е-системи та отримання послуг від державних органів, органів місцевого самоврядування, центрів надання адміністративних послуг, пропонується використання електронного кабінету користувача е-системи.
  3. Для доступу до відомостей та документів Реєстру будівельної діяльності в режимі реального часу будь-яких фізичних та юридичних осіб, передбачається створення порталу електронної системи.

Планується, що е-система, на відміну від баз містобудівного кадастру, знаходитиметься в державній власності, а адмініструванням займеться визначене окремо Кабінетом Міністрів України державне унітарне підприємство, віднесене до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері інформатизації, е-урядування, формування і використання національних е-інформаційних ресурсів, розвитку інформаційного суспільства.

За задумом авторів, е-система повинна бути створена з використанням програмного забезпечення (ПЗ), яке передбачає електронну інформаційну взаємодію в режимі реального часу з іншими електронними інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави, зокрема із:

  • Державним земельним кадастром,
  • Державним реєстром прав на нерухоме майно,
  • Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань,
  • Єдиним реєстром з оцінки впливу на довкілля,
  • Єдиним державним реєстром судових рішень,
  • Єдиним державним реєстром виконавчих документів,
  • Державним реєстром нерухомих пам’яток України,
  • Державним реєстром загальнообов’язкового державного соціального страхування, інтегрованою автоматизованою системою державного нагляду (контролю).

Про інші аспекти, врегульовані законом

  • Подання документів в електронній формі для отримання всіх адміністративних та інших послуг у сфері будівництва, а також отримання таких послуг в електронній формі в режимі 24 години на добу та 7 днів на тиждень.
  • Скорочення переліку документів, що подаються для отримання адміністративних послуг у сфері будівництва.
  • Запровадження е-взаємодії між державними електронними інформаційними ресурсами, суб’єктами надання адміністративних послуг у сфері будівництва для отримання адміністративних послуг за принципом «єдиного вікна».
  • Запровадження отримання результатів надання адміністративних послуг в е-формі, отримання паперового примірника лише за бажанням.
  • Оплата адміністративних послуг у сфері будівництва, штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за допомогою е-системи.
  • Запровадження ідентифікатора об’єкта будівництва та завершеного будівництвом об’єкта, який буде незмінним протягом життєвого циклу об’єкта.
  • Включення до е-системи контрольних примірників будівельних норм, обов’язкових для виконання національних стандартів, інших нормативних документів технічного характеру, які є обов’язковими для виконання відповідно до закону.
  • Запровадження відкритого доступу до інформації, яка міститься в е-системі (крім персональних даних), через відповідний е-портал.
  • Запровадження єдиного порядку присвоєння та зміни адрес об’єктам нерухомого майна.

У разі підписання президентом України закону, в чому ми навіть не сумніваємось, він набере чинності з 1 грудня 2019 року, окрім низки його положень, застосування яких почнеться в діапазоні трьох наступних років.

Чи працюватимуть нововведення на практиці

Беззаперечно, прийняття закону відкриває «нову еру» у взаємовідносинах між державою – суб’єктами будівництва – третіми особами в сфері будівництва. Впровадження е-взаємодії між забудовниками та суб’єктами надання адміністративних послуг є позитивним та довгоочікуваним кроком, а врегулювання багатьох «болючих» питань, як-то введення відповідальності за безпідставні відмови у суб’єктів дозвільної діяльності, обмеження реклами об’єктів будівництва, у визначених випадках, введення інституту інженерів-консультантів, необхідність врахування обмежень, пов’язаних із існуванням біляаеродромних територій у містобудівній документації, та інших є актуальними та своєчасними.

Основна проблема цього закону – наявність «людського фактора», тобто неготовність суб’єктів будівельної галузі до виконання багатьох аспектів.

Так, наприклад, можливі складнощі з відкритим веденням Реєстру будівельної діяльності, який передбачає здійснення в ньому навіть таких вузькоспеціалізованих дій, як ведення журналів авторського та технічного нагляду.

Також є суто технічні проблеми, на кшталт того, що заявлена Єдина державна електронна система у сфері будівництва повинна бути інтегрована із існуючими міськими базами містобудівного кадастру, які, як відомо, здебільшого по країні органами місцевого самоврядування взагалі не створені…

Виходячи з цього, можливо передбачити наступні наслідки впровадження закону. В довгостроковій перспективі це, звісно, дуже позитивний крок, але в короткотерміновій – впровадження новел закону може привести до «колапсу» в будівельній сфері. 

ДЖЕРЕЛО

••••••••••••••••••••••••••••••••

Додатково повідомляємо, що на базі Асоціації західноукраїнських забудовників розпочала роботу юридична консультація, що БЕЗКОШТОВНО надає відповідну правову допомогу та інформацію загального характеру, необхідну потенційним покупцям квартир. Таку консультацію Ви можете отримати, заповнивши заявку за  посиланням:  ЗАПИТАТИ У ЮРИСТА     або завітавши до нас в офіс, попередньо домовившись про зручну для Вас дату та годину за тел. 097-399-46-43.

Також Ви можете отримувати всі новини про діяльність нашої Асоціації та цікаву інформацію у сфері будівництва, приєднавшись до нашої сторінки у соціальній мережі Facebook за посиланням https://goo.gl/SpzutJ