РОЗБІР: ЩО НАСПРАВДІ ЗМІНИЛОСЯ В ДБН, І ЯК ЦЕ ВІДІБ’ЄТЬСЯ НА МІСЬКІЙ ЗАБУДОВІ

У березні-квітні 2018 року інформпростір ринку нерухомості захопили повідомлення про зміну ДБНів: оцінювали – що можуть скасувати, а що ввести, і чи втілиться ця ініціатива в життя. 5 квітня стало відомо, що Науково-технічна рада Мінрегіонбуду затвердила чотири нові державні будівельні норми, в тому числі ті, що стосуються містобудування, які вступлять в силу через три місяці, повідомляє Property Times.

Що сталося?

Диявол криється в дрібницях, а справжні реформи – в підзаконних актах, інструкціях і, звичайно ж, в будівельних нормах. Неможливо побудувати «Європу» в буквальному сенсі, якщо навіть хороший проект при «адаптації» під нормативи перетворюється у совковий мікрорайон, а вулиця при реконструкції відтворює проект 70-х років.

Україна вже 27 років як начебто розпрощалася з СРСР, у країні сталося цілих дві революції, виросло покоління людей, які не з чуток знають, як все влаштовано «там, на Заході» і чому – однак тільки тепер ми, нарешті, «наважилися» оновити такі важливі нормативи як планування міст і вулиць в населених пунктах.

Застарілі нормативи, з одного боку, в буквальному слові консервували радянську дійсність, з іншого, в тих розділах, які раніше особливо й не було потрібно регулювати, створювали «вікно можливостей» для недбайливих забудовників створювати всіляке ЖК «Мордор-Сіті», знову ж таки в буквальному сенсі калічачи міста і долі їхніх мешканців.

За оцінками Мінрегіонбуду, всього в Україні діє 109 ДБН, з них 27 порахували які вимагають термінового оновлення. У 2017 році було прийнято 13 нових ДБНів, а в 2018 – поки тільки 4, але дуже важливих: «Планування і забудова територій», «Заклади освіти», «Заклади дошкільної освіти» і «Вулиці і дороги населених пунктів».

Процес розробки та внесення змін-пропозицій був напрочуд для української нормотворчості публічний – круглі столи, дискусії, залучення громадських організацій та багато чого ще. Також спростили процедуру майбутніх змін – адже очевидно, що з розвитком технологій і подальшої урбанізацією врахувати наперед багато чого не вийде.

Що ж змінилося?

З погляду загального міського планування крім «червоних» ліній з’явилися ще «блакитна» і «зелена». Перша обмежує висоту забудови виходячи з лінії силуету міста (ми розуміємо, що невисока будівля на пагорбі іноді виділяється ще більше, ніж висотка в яру), друга – обмеження забудови особливо цінних зелених зон.

Втім, це все одно регулюється містобудівною документацією, де у нас ще існує радянська практика дуже детальних генеральних планів. І розробляються вони до сих пір, найчастіше, фахівцями «старої школи», без реальних економічних розрахунків і обліку інтересів суб’єктів господарювання, зате з чисто формальною процедурою громадських слухань. 

Якщо співвідносити  житлові комплекси, що нині будуються і нові будівельні норми, то може скластися враження, що розробники вирішили підтримати більш якісне за планувальними рішеннями житло і «притиснути» бажання деяких забудовників заробити по максимуму на дешевих квартирах. З ДБНів нарешті зникли такі пережитки радянських часів як сходинки в під’їзд, сміттєпроводи, майданчики для чищення килимів, заборона на ліфти в паркінг, а дитячі садки тепер можна розміщувати на перших поверхах житлових комплексів.

Багато уваги в змінах приділили забезпеченню рівного доступу для людей з інвалідністю – це стосується як будівництва житлових будинків (наприклад, адаптація нижніх поверхів для проживання і та ж відсутність сходинок в під’їзді), так і дуже важлива норма – всі школи повинні бути адаптовані для людей на колясках, щоб нарешті відійти від сегрегації через спецшколи.

Щільність, точкова забудова і паркінги

А ось найжорсткіший «удар» по будівельниках «мурашників» – реальне обмеження щільності населення. Якщо раніше в ДБН хоч і була норма 180-450 чоловік на гектар – але обмовка «може перевищувати 450 за умови обґрунтування» дозволяла підвищувати реальну щільність майже до безкінечності. У нових ДБН норматив 450 можна перевищувати не більше ніж на 20% – і при чітко обумовленому обгрунтуванні: наявності багатоповерхових паркінгів, вбудовано-прибудованих дитячих садків, відкритих терас (наприклад, на стилобатах) і розташування парку або скверу в пішохідній доступності 500 м.

«Притисли» в нових ДБН і прихильників точкової забудови – коли будова займає майже всю ділянку. Тепер запроваджено нормативи по відсотку забудованої території в залежності від поверховості – наприклад, для житлового будинку висотою 11 і більше поверхів це не більше 30% території.

Під цю норму підпадають і нині «модні» рішення організації двору на даху стилобату – адже це вже вважається забудованою землею.

Крім ущільнення забудови в комплексі нових ДБНів є і ряд заходів по стримуванню автомобілізації. Хоча ЗМІ облетіла новина, що у дворах заборонять паркуватися, насправді ж заборонили розміщувати всередині кварталів гаражі і місця зберігання авто – а ось гостьові стоянки залишили, тільки порекомендували розміщувати їх з боку вулиці. В реаліях ми ж знаємо, що гостьові стоянки часто за фактом перетворюються в місця зберігання транспорту жителів.

Плануванні вулично-дорожньої мережі

З дорогами і вулицями ситуація складніша. Якщо запит на зміни норм будівництва житла багато в чому визначив ринок – багато девелоперів дійсно намагаються поліпшити якість проектів, адже це – конкуренція, питання вибору клієнтів-інвесторів, то в плануванні вулично-дорожньої мережі монополія замовників залишається за муніципалітетами, які залишаються вельми консервативними.

Незважаючи на значне зростання смертності в ДТП і рівня автомобілізації, цей досить вузький сегмент планування, результатами якого користуються при цьому всі без винятку жителі міст, з погляду технічних завдань поки залишається «в полоні» «автомобілецентричного» підходу. Його сповідують в першу чергу дорожні інженери ще радянської школи, а також місцеві поліцейські, які зобов’язані погоджувати проекти.

Як результат – навіть у Вінниці нові острівці безпеки і переходи доводиться в буквальному сенсі «вигризати», а в Києві реальне перепланування вулиць – не справа найближчого року, а то й двох. Кількість же реалізованих проектів за сучасним підходом обчислюється одиницями в рамках всієї країни – простіше кажучи, в Україні поки що практично немає справжніх європейських вулиць.

У нових ДБН нормативи посилили – тепер, наприклад, заборонені «зебри» через 4-смугові вулиці: чи острівець безпеки посередині, або світлофор. Втім, і раніше діяла схожа норма, яка зобов’язує будувати острівці безпеки на 6-смугових магістралях – але скільки ж їх, таких «доріг смерті», навіть нещодавно відремонтованих, без будь-яких засобів безпеки руху та в житлових районах!

Знизили і нормативи по розрахункової швидкості для проектування вулиць: якщо раніше «світлофорні» магістралі міського і районного значення розраховували по 80-100 км / год, то тепер – під 60 км / год.

Тобто якщо раніше проектувальники по суті свідомо провокували водіїв перевищувати швидкість на 20-40 км / год вище дозволеної – то тепер тільки на 10 км / год, і то це швидше через те, що тільки з 1 січня 2018 року в містах діє обмеження 50 км / год.

Повинні розпрощатися українські міста і з широкими смугами руху – за новими нормами їх ширина не повинна перевищувати 3,75 метра, тоді як нині і 4, і 5 метрів – цілком буденна практика. Звуження ж смуг до 2,75-3 метрів в містах при лімітованому максимумі стане своєрідним тестом для комунальних служб на готовність вводити нововведення. Це як з побілкою дерев – ніби як ще в 2006 році заборонили, а до сих пір на підтримку цього радянського пережитку йдуть гроші платників податків.

Додатково повідомляємо, що на базі Асоціації західноукраїнських забудовників розпочала роботу юридична консультація, що БЕЗКОШТОВНО надає відповідну правову допомогу та інформацію загального характеру, необхідну потенційним покупцям квартир. Таку консультацію Ви можете отримати, заповнивши заявку за  посиланням:  ЗАПИТАТИ У ЮРИСТА   або завітавши до нас в офіс, попередньо домовившись про зручну для Вас дату та годину за тел. 097-399-46-43.Також Ви можете отримувати всі новини про діяльність нашої Асоціації та цікаву інформацію у сфері будівництва, приєднавшись до нашої сторінки у соціальній мережі Facebook за посиланням https://goo.gl/SpzutJ