Асоціація західноукраїнських забудовників занепокоєна зупиненням будівельних проектів у м. Львові
Прес-реліз
Асоціація західноукраїнських забудовників занепокоєна зупиненням будівельних проектів у м. Львові на суму понад сто мільйонів доларів в умовах економічної нестабільності та воєнного стану у зв’язку з начебто затвердженням Історико-архітектурного опорного плану м. Львова.
16 лютого 2024 року у місті Львові відбулись збори Асоціації західноукраїнських забудовників куди були запрошені девелоперські та будівельні компаній, які в сукупності охоплюють понад 85% всього ринку девелопменту у м. Львові пов’язану з житловим та комерційним будівництвом. Предметом обговорення Асоціації, стало прийняття начебто Історико-архітектурного опорного плану м. Львова, шляхом оформлення Наказу № 36-ос від 27.10.2023 року «Про затвердження меж і режимів використання зон охорони пам’яток місцевого значення відповідно до науково-проєктної документації «Історико-архітектурний опорний план м. Львова (історико-архітектурний опорний план м. Львова з визначенням меж і режимів використання зон охорони пам’яток та історичних ареалів)» Департаментом архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації та Наказу № 35 від 22.01.2024 року «Про затвердження науково-проектної документації», відповідно до якого затверджено науково-проектну документацію «Історико-архітектурний опорний план м. Львова (історико-архітектурний опорний план м. Львова з визначенням меж і режимів використання зон охорони пам’яток та історичних ареалів)», що визначає межі і режими використання території історичного ареалу та зон охорони пам’яток м. Львова Міністерством культури та інформаційної політики України.
Девелопери повідомили, що загальна кількість проектів, які зупинено в реалізації у зв’язку з прийняття вищезгаданих Наказів – 49 проектів у м. Львові, а сума зупинених проектів становить понад 100 мільйонів доларів, що має великий вплив на економіку регіону. Така кількість свідчить про втрату багатомільйонних інвестицій, які були спрямовані на реалізацію проектів забудови, створення великої кількості робочих місць, купівлі будівельних матеріалів, спорудження об’єктів нерухомості.
Вказані нормативно-правові акти, на думку юристів, прийнято з грубим порушенням порядку, визначеного чинним законодавством України:
- Жоден з нормативно-правових актів та підзаконних нормативно-правових актів не наділяє правом як Департамент архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації так і Міністерство культури та інформаційної політики України затверджувати науково-проектну документацію Історико-архітектурний опорний план як складової частини генерального плану. Тобто, приймаючи оскаржувані Накази, органи влади діяли з перевищенням своїх повноважень та всупереч статті 19 Конституції України та фактично підмінили повноваження Львівської міської ради, до компетенції якої належить затвердження Історико-архітектурного опорного плану м. Львова;
- Науково-проектна документація в пам’яткоохоронній сфері є науково-проектна документація визначена статтею 33-4 Закону України «Про охорону культурної спадщини», порядок розробки та затвердження якої, вимоги до якої, вимоги до суб’єктів, що мають право її розробляти тощо визначаються Законом України «Про охорону культурної спадщини», натомість з перевищенням своїх повноважень як Міністерство культури та інформаційної політики України так і Департамент архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації затвердили науково-проектну документацію відповідно до містобудівної документації, яке регулюється містобудівним законодавством;
- Більше того, Закон прямо забороняє затвердження науково-проектної документації без розроблення проекту землеустрою. Невід’ємною складовою науково-проектної документації, якою встановлюються обмеження у використанні земель, є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів. Затверджена науково-проектна документація не містить жодного такого проекту замлеустрою;
- Залишається незрозумілим питання щодо розробника науково-проектної документації, оскільки відповідно до закону, розробниками науково-проектної документації у сфері охорони культурної спадщини є науково-проектні чи науково-дослідні організації, які відповідають кваліфікаційним вимогам, визначеним Кабінетом Міністрів України. Підприємство об’єднання громадян «Інститут культурної спадщини» Всеукраїнської Ради з охорони культурної спадщини України» за організаційно-правовою формою – підприємство об’єднання громадян (релігійної організації, профспілки), основний вид діяльності – дослідження й експериментальні розробки у сфері суспільних і гуманітарних наук.
Існує величезна кількість інших грубих порушень, які були допущені при прийнятті Наказів. Детальний правовий аналіз незаконності прийняття Наказів вже отримав своє відображення в ряді судових позовів, які ініційовані підприємцями.
В умовах воєнного стану та висловленої президентом України необхідності належної роботи економічного фронту, Асоціація західноукраїнських забудовників висловлює своє серйозне занепокоєння стосовно зупинення проектів забудови в м. Львові. У таких непередбачуваних обставинах, коли країна знаходиться у стані війни, важливість економічного фронту не може бути недооцінена.
Асоціація закликає Міністерство культури та інформаційної політики України, Департамент архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації до конструктивного діалогу для пошуку компромісних рішень, які врахують як потреби у збереженні культурної спадщини, так і економічні інтереси регіону. Важливо забезпечити функціонування економічного фронту, який має сприяти стабілізації економічної ситуації та забезпечувати сплату податків та виплати заробітних плат, навіть у найважчі часи.
Водночас, Асоціація розуміє та всіляко підтримує важливість питання захисту пам’яток культурної спадщини, які знаходяться на території м. Львова, дотримання памяткоохоронного законодавства, та готова долучитись до спільної належної роботи. Однак вважаємо, що така діяльність має бути перш за все законною та ефективною, а не мати на меті лише формальне виконання бюрократичної процедури без належного правового підґрунтя, що спричинить лише додаткові судові процеси та в підсумку не дасть жодних позитивних результатів.
«Наші експерти готові брати участь в підготовці та процесі розробки як пам’ятко-охоронної так і містобудівної документації, зокрема:
- в частині розробки науково-проектної документації з визначення меж і режимів використання території пам’яток в межах нашого міста та поза ним; з визначення меж і режимів використання території об’єкта всесвітньої спадщини; з визначення меж і режимів використання буферної зони; з визначення меж і режимів використання історичного ареалу;
- в під час розробки комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території.
Однак влада повинна зважено та фахово підійти до вирішення цих питань, а також продемонструвати готовність оперативно реагувати на допущені помилки і вжити негайних заходів щодо зупинення дії двох наказів, прийнятих без належного правового підґрунтя», – заявив представник Асоціації.
Усі представники будівельної галузі переконані, що тільки спільними зусиллями можна забезпечити гармонійний розвиток міста, зберігаючи його культурну спадщину та стимулюючи економічне зростання нашої країни.
20 лютого 2024 року
Асоціація західноукраїнських забудовників