Місто майбутнього: як вийти за паркан і формувати комфортний простір

Про стратегію розвитку міст, плани та можливості архітекторів і девелоперів

Місто майбутнього: як вийти за паркан і формувати комфортний простір

Фото: pixabay.com
 

Будівництво все нових і нових житлових комплексів у великих містах і найближчих передмістях не вирішує головного завдання розвитку міста – створення комфортного простору для мешканців.

Які проблеми вже сьогодні необхідно розв’язувати міській владі та який світовий досвід варто взяти до уваги, розповів Mind директор з розвитку українського девелоперського холдингу ENSO Сергій Король.

Кожен девелопер, коли починає працювати над проектом, думає про те, як зробити його успішним, конкурентним, а отже – і привабливим для потенційного покупця. Комусь це вдається, комусь не дуже, але будь-який побудований проект вплітається в життя міста, впливає на нього.

Місто, його інфраструктура, стратегія розвитку та її реалізація також впливають на можливості девелоперів і архітекторів створювати проекти, які зроблять місто, район або квартал привабливими, комфортними і безпечними.

Проблеми української забудови

Як показує практика, сьогодні ми повторюємо світовий досвід розвинених країн 1960–1980-х років. Це граблі, на які ми наступаємо вже не перший рік, і наполегливо продовжуємо це робити.

Ми збільшуємо зону безладної забудови – проектуємо масиви з окремими багатоповерхівками, концентруємо адміністративні та офісні будівлі в центрі міста, намагаємося розширювати дороги, прибираючи дерева, заохочуємо придбання все більшої кількості автомобілів.

У результаті отримуємо порожні вулиці – це не тільки нудно і непривабливо, але ще й небезпечно.

Міські масиви завантажені лише там, де люди прямують по вулицях на метро і в супермаркет.

Стрімко зростає міський трафік і час, проведений у заторах. Щодня жителі роблять тисячі поїздок з масивів до центру і витрачають на це не 15–20 хвилин, а 1,5–2 години. Збільшуються екологічні проблеми, погіршується здоров’я, зростає кількість аварій, зокрема й зі смертельними наслідками.

Тому архітектори і девелопери намагаються захистити жителів від небезпечних вулиць – пропонують закриті двори, захищаючи їх парканами або піднімаючи територію двору на стилобат.

А ще в 1961 році Джейн Джекобс (канадсько-американська письменниця, активістка, теоретик міського планування і одна з основоположниць руху нового урбанізму) в книзі «Смерть і життя великих американських міст» писала: «Марно намагатися піти від проблеми небезпечних міських вулиць за допомогою спроб зробити безпечними інші ділянки – скажімо, внутрішні двори або обгороджені місця для відпочинку… Жодна нормальна людина не може провести життя в якійсь штучній гавані, і дітей це теж стосується…».

Світовий досвід вирішення проблем міської забудови

Оскільки багато міст і країн стикаються з аналогічними проблемами, вони вже активно працюють над їхнім вирішенням.

Китай, наприклад, затвердив сім принципів, якими в країні користуються для будівництва найкращих міст:

  1. Захист екосистем, лісів і полів, культурної спадщини.
  2. Створення районів і мікрорайонів зі змішаними функціями (mixed-use).
  3. Створення «пішохідних» вулиць, де присутні й автомобілі, але де хочеться гуляти. Зведення районів, масштаби яких дозволяють людині комфортно гуляти ними.
  4. Велосипеди стають пріоритетом – збільшення числа велосипедних доріжок і вулиць без машин.
  5. Скорочення довжини кварталів – збільшення мережі вулиць.
  6. Розвиток високоякісних транзитних зон і доступних швидких автобусних транзитних маршрутів.
  7. Правильне співвідношення щільності забудови і можливостей громадського та іншого транспорту.

Досвід США. У Портленді, штат Орегон, у 1970-х роках було прийнято безліч рішень, у результаті яких він став відрізнятися від майже будь-якого іншого американського міста. Тоді як більшість міст збільшували недиференційовані зону безладної забудови, у Портленді встановили межі росту. Коли в більшості міст прибирали паралельне паркування і дерева, щоб збільшити трафік, там затвердили програму вузьких вулиць. І поки більшість міст інвестувало в більшу кількість доріг і автомагістралей, у Портленді інвестували в їзду на велосипеді та ходьбу.

Місто за 30 років витратило приблизно $60 млн на велосипедну інфраструктуру, а $2 млн на рік – не так і багато. Зараз жителі Портленда їздять на 20% менше, ніж населення інших міст США: типовий житель Портленда проїжджає на 6,5 км і 11 хвилин на день менше, ніж раніше. Економіст Джо Кортрайт підрахував, що таке скорочення трафіку призводить до економії 3,5% усіх доходів у регіоні. Жителі Портленда витрачають на всі види відпочинку набагато більше, ніж інша Америка.

Але існувала і зовсім інша історія Портленда. Молоді освічені люди переїжджали в місто так масово, що між двома останніми переписами був 50%-вий приріст молоді з вищою освітою, а це вп’ятеро більше, ніж де-небудь у країні, і вище за середній національний показник.

Виходить, з одного боку, місто економить гроші для своїх мешканців, бо є більш доступним для пішоходів і велосипедистів. З іншого – це також класне місто, в якому в наші дні люди хочуть перебувати.

Як варто змінювати забудову українських міст

Краща економічна стратегія, яка може бути у міста, – це не старий спосіб намагатися залучити корпорації і мати біотехнологічний, медичний або аерокосмічний кластери, а стати місцем, де люди хочуть перебувати. Також це «двигуни» підприємництва: 64% молоді переїжджає туди, де хоче жити, потім відкриває свій бізнес.

Тому не варто винаходити велосипед – усе вже придумано до нас.

Стратегічна мета розвитку міста – створити простір, в якому люди хочуть знаходиться. Це стосується будь-якого проекту в будівництві будь-якого виду нерухомості. Фокус діяльності у сфері нерухомості змістився з локації на людей.

Аби місто стало зручним, комфортним і привабливим та збільшувало свою капіталізацію, час починати працювати з ним комплексно і наполегливо. Девелопери та архітектори, звичайно ж, будуть активними учасниками процесу і почнуть (деякі вже почали) переосмислювати свою роль у процесі змін на краще, свої завдання і свої апетити.

ДЖЕРЕЛО

••••••••••••••••••••••••••••••••

Додатково повідомляємо, що на базі Асоціації західноукраїнських забудовників розпочала роботу юридична консультація, що БЕЗКОШТОВНО надає відповідну правову допомогу та інформацію загального характеру, необхідну потенційним покупцям квартир. Таку консультацію Ви можете отримати, заповнивши заявку за  посиланням:  ЗАПИТАТИ У ЮРИСТА     або завітавши до нас в офіс, попередньо домовившись про зручну для Вас дату та годину за тел. 097-399-46-43.

Також Ви можете отримувати всі новини про діяльність нашої Асоціації та цікаву інформацію у сфері будівництва, приєднавшись до нашої сторінки у соціальній мережі Facebook за посиланням https://goo.gl/SpzutJ

Додатково повідомляємо, що на базі Асоціації західноукраїнських забудовників розпочала роботу юридична консультація, що БЕЗКОШТОВНО надає відповідну правову допомогу та інформацію загального характеру, необхідну потенційним покупцям квартир. Таку консультацію Ви можете отримати, заповнивши заявку за  посиланням:  ЗАПИТАТИ У ЮРИСТА   або завітавши до нас в офіс, попередньо домовившись про зручну для Вас дату та годину за тел. 097-399-46-43.Також Ви можете отримувати всі новини про діяльність нашої Асоціації та цікаву інформацію у сфері будівництва, приєднавшись до нашої сторінки у соціальній мережі Facebook за посиланням https://goo.gl/SpzutJ