Нове обличчя покупця нерухомості: що змінив 2020 рік

 

Президент Корпорації Нерухомості РІЕЛ

Щопівгодини до відділів продажу об’єктів заходять клієнти. Щогодини бронюється квартира. Щодня підписуються контракти.

Осінній діловий сезон йде повним ходом. З того, що я бачу, можу сказати, що більшість об’єктів, що пропонуються на продаж,– незалежно від того, на якому етапі будівництва перебувають,- користуються стабільною популярністю. Вже зараз є очевидним: цьогорічні обсяги продажів не тільки не зменшаться у порівнянні з минулорічними показниками – очікується їх зріст.

Власне, саме такий розвиток подій я й прогнозував навесні – ще у розпал карантину. Тоді, можливо, ці прогнози комусь здавались надто оптимістичними. Однак ринок все розставив на свої місця. Покупці нікуди не поділись – вони завжди були, є й будуть. Адже люди за будь-яких обставин намагатимуться вирішити одне з найголовніших питань – житлове.

Вже з червня-липня обсяги продажів наших об’єктів суттєво пішли вгору – незважаючи на доволі кволий літній сезон. А за серпень-вересень наші відділи продажів взагалі перевиконали плани. Зараз у нас йде жваве резервування у нових, щойно презентованих об’єктах, продажі ростуть.

Активізує покупців також суттєве подорожчання долара, який за п’ять місяців «набрав» 7%. Як відомо, українці переважно зберігають заощадження у іноземній валюті. Разом з тим нерухомість на первинному ринку реалізується у гривні. Відтак зріст курсу долара – найбільш сприятливий період для вигідного інвестування.

Водночас непростий 2020-й рік, без сумніву, вніс свої корективи як у вимоги, з котрими йдуть до забудовника інвестори, так і, власне, у портрет самого інвестора.

Отже, чотири ключові питання: хто зараз купує житло, за який кошт, що покупець обирає та з якою метою.

Більшість наших покупців (трохи не 2/3) – це традиційно ті, хто шукає житло для себе та своєї родини. Ще більш, ніж третина (понад 35%), – інвестори, які вкладають у нерухомість з метою збереження своїх заощаджень та їх примноження.

Зауважу: після карантину другої категорії стало більше. Раніше ми мали таку статистику: 70% покупців інвестували у новобудови для того, щоб там у подальшому жити, 30% – традиційно вкладали гроші у нерухомість, щоб захистити їх від девальвації чи інших негараздів, не довіряючи хиткій банківській системі. Стимулював людей і загальновідомий факт: на первинній нерухомості можна значно більше й швидше заробити, ніж на вкладах у банку.

Збільшення питомої ваги останніх – характерний сигнал. Він означає, що досвідчені інвестори, які дуже чутливі до ситуації на ринку та взагалі – у економіці,– не лише не втратили довіри в цілому до будівельної сфери, а й не бачать на сьогодні альтернативи безпечному та вигідному інвестуванню у нерухомість на найближчу та короткострокову перспективу.

До речі, подібна ситуація не лише в Україні – вона характерна й для країн зі значно більш стійкими та потужними економіками. До прикладу – країни Європи або США, для яких пандемія стала також важким викликом. За цей період оголосили себе банкрутами чимало підприємств, «загальмували» цілі галузі. Разом з тим, сектор будівництва не тільки не постраждав – він набрав обертів по всьому світу! Інвестори йдуть у цей сектор з подвоєною енергією. Чому? Та тому, що навколо – криза. Тому, що представники фінансового сектору – банківські установи – активно вводять навіть від’ємні ставки по депозитах.

А нерухомість тим часом продовжує розвиватись, користуватись попитом та приносити прибуток.

Втім, повернемось до України. Цікава деталь – наразі помітно розширився спектр тих клієнтів, хто приходить до нас придбати житло для родини. Якщо ще на початку року ми фіксували два основних сегменти таких покупців: представники середнього класу та заробітчани,- то зараз маємо більш строкатий портрет. Це й представники бюджетного сектору, й малий бізнес. Люди намагаються попри все закрити житлове питання – й якнайшвидше.

Тут я вже чую риторичне питання, яке нам, забудовникам, ставлять постійно: мовляв, де у людей гроші, щоб купувати все, що ви будуєте.

Передусім, нагадаю: за різними оцінками, українці щороку витрачають на придбання житла 25-30 млрд грн. Отже, і нинішній рік не буде виключенням.

Підкреслю важливу деталь: після карантину, суттєво змінився підхід до самого інвестування. Традиційно до 80% покупців оформлювали угоди з розтермінуванням і лише 20% здійснювали одразу 100% оплату і таким чином закривали питання. Так було ще на початку поточного року. Але сьогодні левова частина покупців (до 4/5) намагаються сплатити всю суму одразу.

Це має своє пояснення. По-перше, при 100% оплаті покупці отримують у нас певні преференції та знижки. По-друге, у такі доволі непрості часи, як зараз, люди вважають за потрібне зосередитись на найголовнішому придбанні і відкладають інші покупки та скасовують інші плани та витрати.

Щодо вимог з боку покупців. Зазначу, що гучні скандали на ринку цьогоріч та минулого року мали певний ефект «шокової терапії» і зробили українців вибагливими й обережними.

Люди вже дивляться не лише на історію компанії та її «портфоліо» — їх цікавить, наскільки ця компанія впевнено тримається на ринку протягом всього часу свого існування, який сповідує принцип ведення бізнесу, наскільки вона гнучка і чи спроможна оперативно реагувати за зовнішні виклики. Дуже важливу роль відіграє зараз клієнтоорієнтованість.

Певним чином змінились і вимоги до об’єктів, якими цікавляться наші покупці.

Ситуація нинішнього року багатьох розвернула обличчям до ключових цінностей: власна родина; власна оселя, яка може бути також і робочим кабінетом; власний час, який не обов’язково витрачати на дорогу до офісу тощо. Карантин змусив людей переоцінити певні категорії. І цінність власного житла значно виросла.

Разом з тим, людям стає важливим не лише житло як таке. Вони платять не просто за квадратні метри квартири – вони прагнуть оселятись у повноцінному житловому просторі з інфраструктурою повного циклу, де вони б мали все, що необхідне для життєдіяльності, просто поруч з власним будинком чи у своєму дворі.

Власне, саме на таких проєктах ми нині й зосереджуємось. Переконаний, це тренд для всього ринку на найближчі декілька років.

ДЖЕРЕЛО

Додатково повідомляємо, що на базі Асоціації західноукраїнських забудовників розпочала роботу юридична консультація, що БЕЗКОШТОВНО надає відповідну правову допомогу та інформацію загального характеру, необхідну потенційним покупцям квартир. Таку консультацію Ви можете отримати, заповнивши заявку за  посиланням:  ЗАПИТАТИ У ЮРИСТА     або завітавши до нас в офіс, попередньо домовившись про зручну для Вас дату та годину за тел. 097-399-46-43.Також Ви можете отримувати всі новини про діяльність нашої Асоціації та цікаву інформацію у сфері будівництва, приєднавшись до нашої сторінки у соціальній мережі Facebook за посиланням https://goo.gl/SpzutJ