П’ятниця, 13-те: як і навіщо ухвалено ліквідацію ДАБІ

І як тепер регулюватиметься ринок

П’ятниця, 13-те: як і навіщо ухвалено ліквідацію ДАБІФото: УНІАН

«Я скажу те, на що чекали всі будівельні компанії України: ми ліквідуємо ДАБІ», – цією фразою президент Володимир Зеленський відкрив засідання уряду 13 березня. Кабмін тоді схвалив постанови «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» та «Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України». Замість одного органу контролю уряд вирішив створити три.

Як тепер функціонуватиме держрегулювання будівельної галузі, розбирався Mind.

Якими були основні проблеми ДАБІ?

У функції Державно-архітектурної будівельної інспекції (ДАБІ) входила реєстрація нових будівництв, визначення ДБН, єврокодів, здійснення нагляду і контролю. Наприклад, інспекція приймала новозведені будинки в експлуатацію и видавала дозволи на будівництво.

Боротьба з корупційною складовою усередині ДАБІ тривала роками. Наприклад, восени 2018-го стартувала «прозора ДАБІ» – цифрова платформа, яка дозволяла замовнику будівництва відслідковувати кожен етап проходження документів, переданих на розгляд у відомство. Влітку 2019-го платформа перестала працювати, що пояснювали підготовкою до запуску електронного кабінету забудовника. Але стартував він лише у грудні минулого року, причому його функціонал ненабагато відрізнявся від «прозорої ДАБІ».

Де-факто така «перебудова» відгукнулась галузі: у всіх регіонах лунали скарги на те, що майже неможливо ані розпочати будівництво, ані ввести в експлуатацію вже збудовані споруди. Кількість відмов сягнула 11,8%, це абсолютний рекорд з 2013 року.

Не покращила результатів роботи навіть онлайн-трансляція засідань відомства, яка теоретично мала б унеможливити маніпуляції.

Як розробляли та приймали реформу ДАБІ?

Проєкт постанови «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» за підписом Дениса Шмигаля (на той час – віцепрем’єра, очільника Мінрегіону) було проведено через Кабмін за скороченою процедурою. Громадське обговорення тривало мінімальний термін – лише 15 днів. Хто саме є автором концепції «оптимізації» – залишається таємницею.

У Мінрегіоні під час короткого обговорення відмовлялися коментувати положення та/чи називати автора тексту. Декілька інформованих джерел розповіли Mind, що автором документу є Олександр Сергієнко, на той час радник в. о. голови ДАБІ Олени Костенко. Свого часу він працював у ДАБІ під керівництвом Сергія Кучера, якого нардеп від «Слуги народу» Іван Юнаков в одному з інтерв’ю назвав автором схеми «$5 за 1 кв. м».

«Наймінімальніша ціна, яку платили забудовники, – $5 вхід і $5 вихід за 1 кв. м (забудовники вимушені були платити хабарі за дозвільні документи на початок будівельних робіт та документи про введення об’єкта в експлуатацію. – Mind). Обсяги будівництва – не менше 15 млн кв. м житла на рік. Далі порахувати неважко. Це тільки будівництво житла, без комерції, доріг, мостів, ВЕС і СЕС. Думаю, сума корупції – не менше 8–10 млрд грн на рік», – підрахував нардеп.

Цікавим також є той факт, що буквально за два дні до оприлюднення рішення про «ліквідацію найкорупційнішого держоргану» було призначено нового голову ДАБІ – Юрія Васильченка.

Що пропонується?

«ДАБІ, на нашу думку та думку учасників будівельного ринку, – це той корупційний кліщ, що забирав обігові кошти з будівельного ринку. Сьогодні учасники просять ліквідувати ДАБІ, ліквідувати корупційні схеми. Єдина точка, яку має контролювати держава: прийом в експлуатацію», – тоді ще сказав прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

Згідно з оптимізацією, замість одного держоргану створюються три центральних органи влади, між якими розподіляться регуляторні та контролюючі функції:

  • Державна сервісна служба містобудування – виконуватиме реєстраційні функції у будівництві;
  • Державне агентство з питань технічного регулювання у містобудуванні – визначатиме параметри, ДБН, єврокоди;
  • Державна інспекція містобудування – здійснюватиме нагляд і контроль у будівництві.

Вже запущено спеціальний сайт, на якому можна отримувати інформацію про хід реформи, консультації та, у разі необхідності, повідомляти про випадки корупції.

За підрахунками авторів реформи, розділення регулюючого органу на три «гілки» не призведе до збільшення бюджету на адміністрування містобудівної галузі: замість 1100 співробітників наявної ДАБІ у новостворених органах працюватиме 880 осіб.

Суттєва зміна: скасовується ліцензування у будівництві (ліцензії видавали ДАБІ. – Mind). На зміну їм приходять сертифікати Відповідального виконавця робіт, які видаватиме Міністерство розвитку громад та територій.

Наступним кроком пропонується запровадження обов’язкового страхування ризиків у будівництві. «Це дасть змогу гарантувати відповідальність атестованих і сертифікованих осіб, замовників перед третіми особами за завдані будівництвом збитки, підрядника за життя та здоров’я працівників. Пропозиції щодо страхування будуть внесені наступного року», – розповів Шмигаль.

Усі процеси в уряді обіцяють автоматизувати та звести всі наявні реєстри в Єдину державну електронну систему у сфері будівництва.

Ядром стане Реєстр будівельної діяльності. Його завдання – забезпечувати створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік інформації про об’єкти та учасників будівництва і зв’язки між ними. Він замінить Реєстр дозвільних документів ДАБІ.

«Новий реєстр буде більш захищений від несанкціонованого доступу і матиме розподілену модель зберігання даних, орієнтовану на об’єкти будівництва. Управлятиме новим реєстром Міністерство цифрової трансформації, а сервери будуть розміщені у Держспецзв’язку», – сказав віце-прем’єр-міністр, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. До Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва також входитиме Електронний кабінет забудовника на порталі «Дія» для замовників та учасників процесу будівництва.

З якими труднощами зіткнеться реформа?

Слабке місце планів загальної цифровізації будівельної галузі – базис, містобудівна документація (генплани, ДПТ тощо), її якість та повнота. До цього часу є лише затверджені Мінрегіоном стандарти публікації містобудівної документації (приймається будь-який цифровий формат), але немає стандартів розробки. Наприклад, місцеві ради деяких населених пунктів не можуть дійти згоди, у якому форматі приймати у розробників документацію – векторі чи растрі.

«Реформа ДАБІ має чіткий антикорупційний характер, оскільки видача дозволів та сертифікатів, нагляд і контроль наразі тісно прив’язані до отримання неправомірної вигоди тими, хто приймає такі рішення. Таким чином посадовці, які роками заробляли на схемах, будуть системно протистояти змінам та намагатись їх «відкотити», – вважає Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання.

Щоб цього не сталося, реформа ДАБІ має бути чітко зафіксована парламентом на рівні закону. «Суттєві «виправлення» повноважень інспекції та порядку надання нею адміністративних послуг, запропоновані Мінрегіоном, суперечитимуть Конституції України та низці законів у сфері будівництва. Такі зміни у подальшому можна легко скасувати у судовому порядку. Якщо ми дійсно хочемо комплексну реформу – альтернативи закону просто не може бути», – каже Дорогань.

ДЖЕРЕЛО

••••••••••••••••••••••••••••••••

Додатково повідомляємо, що на базі Асоціації західноукраїнських забудовників розпочала роботу юридична консультація, що БЕЗКОШТОВНО надає відповідну правову допомогу та інформацію загального характеру, необхідну потенційним покупцям квартир. Таку консультацію Ви можете отримати, заповнивши заявку за  посиланням:  ЗАПИТАТИ У ЮРИСТА     або завітавши до нас в офіс, попередньо домовившись про зручну для Вас дату та годину за тел. 097-399-46-43.

Також Ви можете отримувати всі новини про діяльність нашої Асоціації та цікаву інформацію у сфері будівництва, приєднавшись до нашої сторінки у соціальній мережі Facebook за посиланням https://goo.gl/SpzutJ