Як заощадити на купівлі першої квартири
Ті, хто вже оформляв право власності на нерухомість у нотаріуса, знають, що одна з неодмінних умов завершення угоди – оплата покупцем 1% від вартості нерухомого майна до Пенсійного фонду. Але деякі не в курсі, що якщо людина набуває права на нерухомість вперше, то цей самий 1% цілком можна повернути в сімейний бюджет. Як це правильно зробити, розповів адвокат практики будівельного права ЮК Constructive Lawyers Олександр Босенко.
Все по закону
Необхідність оплати 1% в ПФ України при здійсненні операції купівлі-продажу нерухомості регламентується Законом України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» і Постановою КМ № 1740 «Про затвердження Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій».
Зокрема, ст. 1 п. 9 Закону говорить: « Платниками збору на обов’язкове державне пенсійне страхування є: …підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.»
Правда, якщо дочитати цей пункт до кінця, то стає зрозуміло, що особи, які здійснюють покупку своєї першої квартири, від сплати цього збору звільняються. Але навіть якщо це так, нотаріус все одно не візьметься реєструвати угоду без підтвердження оплати збору в Пенсійний фонд. Просто тому, що п.15-3 Постанови №1740 прямо говорить: «Нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна…»
Крім того, п.8 ст. 49 Закону «Про нотаріат» говорить: «Нотаріус або посадова особа, яка вчиняє нотаріальні дії, відмовляє у вчиненні нотаріальної дії, якщо: …особа, яка звернулася з проханням про вчинення нотаріальної дії, не внесла встановлені законодавством платежі, пов’язані з її вчиненням»
Іншими словами, без підтвердження факту оплати збору в ПФ, нотаріус угоду просто-таки не має права зареєструвати.
У підсумку маємо колізію: якщо людина реєструє у нотаріуса договір купівлі своєї першої нерухомості, то від збору до Пенсійного фонду він звільняється. Але платити його все одно доведеться – інакше нотаріус не закриє угоду. Вихід: платити необхідний збір до Пенсійного фонду, а потім докласти зусиль для повернення перерахованих коштів в свій особистий бюджет.
Крок перший: звертаємося до Пенсійного фонду
Починати думати про те, як повернути безпідставно сплачений до Пенсійного фонду збір, має сенс вже на етапі його оплати. Для цього необхідно взяти в банку, в якому ви робите перерахування в ПФ, два примірники квитанції про його сплату. Одна квитанція «піде» до нотаріуса, а інша залишиться у вас на руках і буде служити для інших інстанцій доказом того факту, що вказаний збір вами був дійсно оплачений.
Далі необхідно замовити в Держреєстрі прав на нерухоме майно інформаційну довідку, сформовану за ідентифікаційним даними фізособи (тобто – вас). Вона буде служити доказом того, що ви купуєте свою першу нерухомість. Коштує така довідка 20-23 грн, і отримати її можна онлайн. Запросити її отримання можна і у нотаріуса, але обійдеться це трохи дорожче.
Наступний крок – направити в Управління Пенсійного фонду (тобто – одержувачу оплаченого вами збору) лист-заяву з проханням повернути суму сплаченого вами збору. Лист це пишеться в довільній формі, але шаблон можна завантажити тут.
Якщо протягом місяця після відправлення листа до Пенсійного фонду ви так і не отримали відповідь, або отриманий вами відповідь (в письмовій формі, звичайно) був негативним, ви отримуєте право звернутися з позовною заявою до суду.
Крок другий: звертаємося до суду
Позовні заяви щодо повернення «даремно» сплаченого збору до Пенсійного фонду розглядають суди адміністративної юрисдикції. Тому подати свій позов вам буде необхідно до Окружного Адміністративного суду.
До слова, «задоволення» це не безкоштовне: щоб суд прийняв позовну заяву до розгляду, позивачу необхідно сплатити судовий збір. Зараз він встановлений в розмірі 1% ціни позову, але не менше 0,4 і не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму на одну працездатну особу. Як правило, сума судового збору за подібним позовом становить близько 800 грн. Хороша новина – витрачені на оплату судового збору кошти теж можна буде повернути. Згідно норм чинного законодавства, у разі задоволення позову, сума судового збору може бути повернута позивачеві.
При зверненні до суду важливо не пропустити терміни подачі позову. З моменту підписання договору купівлі продажу, подати позовну заяву потрібно протягом 6 місяців!
Позовна заява складається в довільній формі, але з урахуванням положень Кодексу адміністративного судочинства України, із зазначенням обставин та позовних вимог. Шаблон заяви можна завантажити тут. До заяви необхідно додати копії таких документів:
- Договору на покупку-продаж квартири;
- Квитанції про оплату збору в Пенсійний фонд;
- Витягу з Держреєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію квартири
- Вашого листа до Пенсійного фонду
- Відповіді Пенсійного фонду
Також буде потрібно оригінал квитанції по оплаті судового збору або клопотання щодо звільнення з оплати судового збору. Всі ці документи (а також позовну заяву) необхідно зробити як мінімум в трьох примірниках.
Крок третій: звертаємося до виконавчої служби
Як правило, суди задовольняють позови від покупців своєї першої нерухомості по поверненню сплаченого ними збору до Пенсійного фонду. Але щоб отримати свої гроші назад, одного рішення суду мало. Для цього необхідно звернутися до виконавчої служби.
Підставою для такого звернення послужить виконавчий лист. Який, в свою чергу, може видати вам виніс рішення суд – після отримання від вас відповідної заяви (складається в довільній формі, з урахуванням положень Кодексу адміністративного судочинства України).
Отримавши виконавчий лист і склавши чергову заяву, вам необхідно звернутися до виконавчої служби за місцем вашої реєстрації. Дізнатися його адресу можна тут.
Ось, власне, і весь алгоритм дій – залишилося дочекатися повернення безпідставно сплаченого збору 🙂
В середньому, якщо не розтягувати «задоволення», від моменту звернення клієнта до повернення коштів проходить близько 6 місяців.
Олександр Босенко,
адвокат практики будівельного права ЮК Constructive Lawyers
ДЖЕРЕЛО: https://gdevkievezhithorosho.com
Додатково повідомляємо, що на базі Асоціації західноукраїнських забудовників розпочала роботу юридична консультація, що БЕЗКОШТОВНО надає відповідну правову допомогу та інформацію загального характеру, необхідну потенційним покупцям квартир. Таку консультацію Ви можете отримати, заповнивши заявку за посиланням: ЗАПИТАТИ У ЮРИСТА або завітавши до нас в офіс, попередньо домовившись про зручну для Вас дату та годину за тел. 097-399-46-43.Також Ви можете отримувати всі новини про діяльність нашої Асоціації та цікаву інформацію у сфері будівництва, приєднавшись до нашої сторінки у соціальній мережі Facebook за посиланням https://goo.gl/SpzutJ