Як зробити готову будівлю більш енергоефективною?
Після вступу в силу Закону про енергетичну ефективність будівель нові об’єкти будуть проектуватися і будуватися вже у відповідність з новими вимогами. В результаті будівлі з високими показниками енергоефективності стануть значно більше конкурентоспроможними на ринку, оскільки знизяться експлуатаційні витрати, підвищиться рівень комфорту всередині приміщення та ін. Щоб утримати орендарів, власникам комерційної нерухомості, яка була побудована 7-10 років тому і більше, варто задуматися про підвищення енергоефективності своїх об’єктів.
Перший крок – аналіз
Аналіз поточної ситуації допоможе виявити найбільш «слабкі» місця, що потребують модернізації.«Після аналізу слід скласти перелік рішень, які необхідно ранжувати за обсягом інвестицій і періоду повернення інвестицій. У кожному конкретному випадку, власник будівлі самостійно приймає рішення, які види роботу йому необхідно виконати в першу чергу. Але, як правило, в першу чергу детально вивчають найбільші витратні статті – це витрати на вентиляцію, кондиціонування та опалення », – коментує Микола Якименко, в.о. керівника департаменту девелопменту, в.о. директора по експлуатації компанії Arricano Real Estate Plc.
Утеплення зовнішніх огороджувальних конструкцій
Найдоступніший і при цьому дієвий спосіб підвищити показники енергоефективності – утеплити будинок.«Витрати в утеплення фасаду окупляться за кілька років, при цьому ці дії можна поєднати з редизайном екстер’єру для поліпшення маркетингових показників. Слід звернути серйозну увагу на заповнення прорізів, примикань і покрівлі. Найчастіше саме вони головні джерела втрат теплової енергії », – коментує Андрій Рижиков, комерційний директор компанії UTG.
Заміна і апгрейд ламп та інженерного обладнання
Заміна освітлювального обладнання також може істотно скоротити споживання енергії. Заміна ламп освітлення на LED лампи з першого дня дозволяє економити споживання електроенергії, стверджує Микола Якименко.
«Оскільки частка електроенергії на освітлення не значна в загальному балансі, більш ефективно (але і більш інвестиційно затратно) знижувати споживання інженерного і технологічного обладнання за рахунок їх апгрейда або повної заміни на нові моделі», – доповнює Андрій Рижиков.
Рекуперація
Системи рекуперації допомагають знизити витрати на опалення. У багатьох об’єктах комерційної нерухомості успішно працюють припливно-витяжні установки з функцією рекуперації тепла. Для фудрітейлеров є ще одна можливість використовувати систему рекуперації для отримання тепла або підігріву води.
«Одна з концепцій, які ми намагаємося принести в Україну – використання холодильних систем, в яких в якості холодоагенту використовується СО2. Це природний, екологічно безпечний холодоагент з великим потенціалом рекуперації тепла, – розповідає Денис Ковальчук, інженер компанії Danfoss Україна. – Те тепло, яке система забирає з вітрин, камер та ін., Зазвичай викидається через конденсатор на вулицю, але при наявності системи рекуперації це тепло можна корисно використовувати, наприклад, для попереднього підігріву гарячої води або для підігріву теплоносія для системи опалення. Зараз це реалізовано на звичайних ДФУ системах. Із застосуванням систем СО2 є можливість отримати ще більший ефект, оскільки у нього більше тепловіддача і температура нагнітання, вище тиск, тому з СО2 ми отримуємо великий потенціал в плані рекуперації тепла ».
Поки що таких проектів в Україні немає, як розповіли нам в компанії Danfoss Україна, на даний момент поки тільки виконується проектування і розрахунки. Фахівці стверджують, що такі системи зможуть повністю забезпечити теплом не тільки сам продуктовий гіпермаркет, а й торговий центр, в якому він знаходиться.
Показовим є приклад в Данії, де надмірне тепло, яке давали холодильні установки супермаркету, було використано для опалення житлового будинку.
Системи опалення
Сучасні опалювальні системи за показниками енергоефективності значно перевищують своїх попередників.
Заміна обладнання на більш високотехнологічне може дати хороший результат, але, на жаль, з опаленням не все так просто, як з лампочками. Фахівці стверджують, що в чинному будівлі провести серйозну модернізацію обладнання без заміни котлів не завжди можливо. «Технологічно процес будівництва котельні такий, що опалювальне обладнання монтується під час будівництва будинку і його оперативна заміна не завжди можлива», – пояснює Олександр Мурзін, директор по маркетингу «Бош Термотехніка Україна».
При високих витратах на опалення є сенс прорахувати можливість заміни або модернізації існуючого обладнання. В цьому випадку для кожного об’єкта робиться індивідуальний аналіз системи опалення і на його підставі вже приймається рішення про доцільність подальших дій.
Впровадження інтелектуальних систем управління
Один з доступних способів скорочення енерговитрат – автоматизація і програмування обладнання.
«При існуючих інженерних системах більш гнучка і розумна диспетчеризація може дати економію ресурсів до 20%», – коментує Андрій Рижиков.
Навіть досить прості рішення можуть дати позитивний ефект. «Наприклад, ми у себе в офісі плануємо встановити« розумні »термоголовки на радіатори, які допоможуть нам скоротити витрати на опалення», – говорить Олександр Мурзін.
Перехід на альтернативні джерела енергії
Цей спосіб не можна віднести до простих і маловитратними, інвестуючи в такі модернізації, власник повинен дивитися далеко вперед – не на рік-два, але при цьому в довгостроковій перспективі він виявиться у виграші. Установка елементів альтернативної енергетики не тільки скорочує енергоспоживання, а й робить комерційну нерухомість менш залежною від постачальників енергетичних ресурсів.
В Україні є приклади використання альтернативних джерел енергії в комерційній нерухомості, коли замість звичної котельні використовуються теплові грунтові насоси. Особливо цікаві кейси, коли подібні модернізації проводилися вже на готових функціонуючих будівлях. Компанія Bosch вийшла на фінальну стадію реалізації свого пілотного проекту зі встановлення геліосистеми на діючий об’єкт, Property Times раніше писав про цей проект.
Енергоменеджмент та енергомоніторингу
Щоб все модернізації працювали з максимальним ККД, необхідно періодично проводити енергоменеджмент, що допомагає виявити існуючі проблеми та шляхом їх усунення підвищити показники енергоефективності. Для цього деякі компанії відкривають в штаті позицію енергоменеджера.
«Енергоменеджер аналізує і контролює ефективність комерційного об’єкта і правильне обслуговування встановленого енергетичного обладнання, а також гармонізацію роботи різних енергетичних систем, стежить за своєчасним впровадженням необхідних поліпшень і ін.», – коментує Петро Галабіцкій, енергоаудитора iC consulenten.
Кейси
Реальні кейси результатів енергоменеджменту, надані компанією iC consulenten:
Дуже важко отримати адекватні дані по споживанню енергоресурсів (немає централізованої бази, виникають бухгалтерські перерахунки, які спотворюють помісячне споживання і т.п.). Запропоновано встановити систему диспетчеризації для моніторингу роботи всіх інженерних мереж і енергоспоживання:
- Загальна площа об’єкта – 5 Пробіг: 230 кв. м.
- Загальне споживання енергії – 2.665.942 кВтг / рік.
- Економія від впровадження системи диспетчеризації – 146.600 кВтг / рік (5,5%).
- Термін окупності – 4 роки.
Змонтована система вентиляції з рекуператором, який чомусь не працює (виявилося, що в системі автоматичного управління стався збій і повітря обходив блок рекуперації і відразу йшов на блок підігріву до заданої температури – калорифер). Запропоновано повторне налагодження автоматики управління припливно-витяжної системи вентиляції:
- Загальна площа об’єкта – 3 450 кв. м.
- Загальне споживання енергії – 1.339.800 кВтг / рік.
- Економія від впровадження заходів по відновленню роботи рекуператора – 54.200 кВтг / рік (4%).
- Термін окупності – 3 місяці.
Передбачено тепловий насос для підготовки гарячої води, але він не працює (в блоці згорів запобіжник, більше місяця готується доповідна для керівництва про необхідність покупки нової запчастини, весь цей час використовується міська електромережа – це в три рази дорожче використання ТН). Запропоновано нову системи звітності та закупівлі необхідного обладнання для правильного обслуговування інженерних мереж:
- Загальна площа об’єкта – 4 097 кв. м.
- Загальне споживання енергії – 5.211.300 кВтг / рік.
- Економія від впровадження нової системи звітності – 253.311 кВтг / рік (4,8%).
- Термін окупності – 2 місяці.
Ще один приклад енергомодернізації привели в компанії Arricano Real Estate Plc.
«Ми проаналізували структуру енерговитрат по кожному об’єкту, визначили можливі рішення по кожному виду енерговитрат і обладнання, а також ранжирували роботи по періоду реалізації – короткострокові, середньострокові і довгострокові. Після цього приступили до їх реалізації. Наприклад, в 2017-2018 роках ми провели роботи з модернізації системи вентиляції в ТРЦ РайON (Київ), а саме – дооснастили секцією рекуперації припливно-витяжні установки, що дозволило знизити витрати на енергоспоживання в зимовий період на 17%. У всіх наших ТРЦ, починаючи з 2016 року, проводимо заміну зовнішнього освітлення (міняємо все світильники на LED) – вуличне освітлення в першу чергу, після – фасадне », – ділиться досвідом Микола Якименко.
Сергій Хоменко, керівник департаменту з розвитку проектів компанії UTG, розповів, як на основі статистики витрат можна провести індивідуальну адаптацію об’єкта комерційної нерухомості:
Індивідуальний режим роботи систем і обладнання, які споживають ресурси:
Датчики руху на включення освітлення;
• Використання датчиків освітленості території і фасаду, а також графік відключення фасадної реклами;
• Гнучкий графік роботи і відключення котелень, вентиляційних установок та ін. Обладнання в залежності від часу доби, кількості осіб в будівлі і окремих локаціях, а також зовнішньої температури;
• Регулювання режимів роботи бойлерів в санвузлах, теплових завіс і автоматичних розсувних вхідних груп.
Використання системи рекуперації повітря.
При наявності скляного атріуму обклеювання скла світловідбиваючої плівкою дозволяє економити ресурси, використовувані на охолодження повітря.
On-line моніторинг поточної витрати ресурсів із застосуванням порівняльної бази даних витрат в попередні аналогічні періоди дозволяє оперативно усувати непередбачено виникають перевитрати і мінімізувати «людський фактор».
ДЖЕРЕЛО: https://propertytimes.com.ua/
Додатково повідомляємо, що на базі Асоціації західноукраїнських забудовників розпочала роботу юридична консультація, що БЕЗКОШТОВНО надає відповідну правову допомогу та інформацію загального характеру, необхідну потенційним покупцям квартир. Таку консультацію Ви можете отримати, заповнивши заявку за посиланням: ЗАПИТАТИ У ЮРИСТА або завітавши до нас в офіс, попередньо домовившись про зручну для Вас дату та годину за тел. 097-399-46-43.Також Ви можете отримувати всі новини про діяльність нашої Асоціації та цікаву інформацію у сфері будівництва, приєднавшись до нашої сторінки у соціальній мережі Facebook за посиланням https://goo.gl/SpzutJ